Jag kikar väldigt mycket på YouTube och har mina favoritkanaler som de flesta andra. Det är dock inte Mr Beast eller Skibidi Toilet som hägrar, utan snarare Techno Tim och EvyerthingSmartHome (Lewis) som lockar mig mycket.

En typ av video som jag verkligen gillar är när de (och andra) går igenom vad de kör för något i sin hemmaserver, så det tänkte jag presentera här i denna tråden. Hoppas det är intressant för någon åtminstone 🙂

Från början när jag kom in i den här världen började jag på en Raspberry Pi 3 som sedan blev en Raspberry Pi 4 i stället, för att köra Home Assistant. Problemet var bara att jag fortsatte hitta en massa bra tjänster som jag ville ha i gång så jag tog tag i mitt liv och bytte ut paj-datorerna till en server i stället.

Hårdvaran hade jag liggande mestadels, har bara köpt till nån minnessticka och ett chassi, men allt annat hade jag liggande (moderkort, diskar, CPU osv).
Specen på min server ser ut så här

• Intel Core i7-6700 (4c, 8t)
  • 40 GB RAM
  • 1 GBit NIC och ett 2.5 GBit NIC
  • 1x NVME 1 TB
  • 2x 4 TB HDD 7200 RPM
  • 1x 3 TB HDD 7200 RPM

På servern kör jag Proxmox i botten för att kunna köra ett gäng virtuella maskiner. Anledningen till Proxmox för min del är dels att den rekommenderas överallt inom communityn, så jag ville testa vad det går för. Förutom det så valde jag t.ex. bort att köra Windows Hyper-V på en Windows Server xx Core av den enkla anledningen att jag vill slippa starta om hosten i tid och otid pga. Windows Updates.

Mina virtuella maskiner är fördelade enligt nedan:

• En Docker-host (mer om den nedan)

• En VM för Home Assistant

• En VM för TrueNas - Därav de stora diskarna som jag matat in i servern.

• En VM för OPNsense (brandvägg) - Denna server har nu ersatt min gamla TP-link Mesh-lösning, eller åtminstone på routersidan. Jag har kvar dem som AP´s men överväger ett byte till Ubiquiti Unifi-prylar framöver i stället.

• En VM för Plex Media Server

Docker-hosten kör följande containers:

• Grafana - Visualiseringar för den information som hämtas in genom TeslaMate

• TeslaMate - Samlar in information från bilen så jag kan följa upp körningar, laddningar, körsträcka, uppdateringar och mycket annat. Sjukt mycket information finns tillgängligt, perfekt för en nörd med andra ord.

• Pi-hole - Ad-blocker

• Homepage - Nytt tillskott efter att ha sett den via Techno Tim. Dashboard där jag samlar sjysst information om mina tjänster som körs, tillsammans med genvägar till dem.

• Portainer - Enkelt sätt att hantera sina containers

• Uptime-kuma - Övervakar mina containers. Larmar mig i telefonen via PusHBullet om någon container stannar.

• Watchtower - Uppdaterar mina containers med senaste versionen av containern.

• PostGre SQL - Används som databas för TeslaMate

Som jag nämnde med t.ex. OPNsense så är den väldigt ny i min miljö så jag har inte riktigt lärt mig den ännu. Jag velar dock fram och tillbaka kring om jag ska ersätta den med Unify-prylar i stället. Det jag tittar på då är ev. Dream Machine Pro, ett par PoE-switchar och 2-3 AP´s. Det som stoppar upp detta är prisbilden på allt som behöver köpas.
Huvudanledningen till att jag vill ha så pass avancerade prylar är för att kunna separera mina IoT-enheter i ett VLan som inte kommer åt "huvud-VLan" där jag bl.a. samlar klienterna.

Mina containrar deployas via Docker-Compose vilket gör det möjligt för mig att enkelt uppdatera koden och lägga in nya tjänster eller göra förändringar på befintliga tjänster som redan körs. Kör du Docker, men detta är nytt? Kolla in Docker-Compose och du kommer inse att det är ett mycket trevligt sätt att sköta om miljön på.

Det blev ett långt inlägg, men hoppas det är av intresse för någon åtminstone 🙂

@DanielO
    Låter som en väldigt intressant setup!
    Både sett till hårdvara och VM's.

Kan man inte få se screenshot på dashboard? (Grafana, Homepage, annat?)🙂

Självklart! 🙂 Såg att jag glömde få med OctoPrint bland mina tjänste ovan, kunde inte redigera inlägget. Octoprint körs i alla fall på en egen Raspberry Pi 4 2GB och genom det verktyget styr jag min 3D-skrivare. Jag kan då ladda upp nya utskrifter, pausa, starta osv. från telefonen t.ex. Här spelas även en timelapse in av varje utskrift så man kan se det efteråt (nördigt, jag vet).

Screenshots bad du om, och det ska du få!

Homepage - Dashboard som också visar information om de olika tjänsterna

Uptime-kuma (övervakningen)

Grafana - Visar enbart data från bilen men här ser man lite av all den info man får in från bilen

Home Assistant - Hjärtat i hemmet. Härifrån styrs belysning och en hel hög med andra saker

DanielO kunde inte redigera inlägget

Jag ber om ursäkt.
      Nu ska du kunna redigera dina inlägg närsomhelst.

Jag blir bara mer och mer imponerad av din setup. Den där nördiga biten med timelapse, finns den att se någonstans?
      Vad har du för 3D-skrivare?
      Jag har inte tagit hoppet än, då polarn har en som jag kan nyttja - men suget kring löning ökar 🫣

Haha ja den har tagit sin lilla tid att få ihop, plus att jag skulle bara börja med lampor i Home Assistant. Sen spårade det såklart ur fullständigt 😃

Jag har en Creality Ender 3 v3 SE nu. Har en Voxelab Aries också som ersattes av Crealityn.
      Jag har inga timelapses tillgängliga att visa, men de är ganska tråkiga att se på ärligt talat. Jag skulle behöva en annan montering för min kamera också för att få det bättre men har inte riktigt orkat hugga tag i det.

Sjukt smidigt i alla fall att kunna skriva ut de saker man behöver, t.ex. hållare till olika sensorer.

Verkar vara mycket bang for the buck den där skrivaren. 25:e idag, så fingret hovrar ovanför "Buy"-knappen. 😅

Ja, jo, för gemene man så är nog time lapse tråkiga att se. Men jag gillar't.
      Ångrar lite att jag sålde min DJI Pocket 2 (Liten handhållen kamera med gimbal). Time-lapse och Hyper-lapse var svinkul att filma. Dock ledsnade ungarna många gånger när jag höll på och rigga länge, filma ofta med power bank för lååånga filmer, och sen vart videosnutten 30sek. 😅

Driftledare Ja, den är riktigt bra i mitt tycke.
        Jag har bara testat PLA och TPU (mjukt material) än så länge, och det är busenkelt att komma igång.
        Skrivaren ställer in sig själv, den är superenkel att få igång med OctoPrint och den gör riktigt bra utskrifter.

Sen gör det inte saken sämre att kunna hjälpa folk med utskrifter mot en liten peng heller. Planen är att skriva ut ett RC-flygplan, eller en RC-bil till våren också, så nog kan man göra mycket kul med dem 🙂

Och liten uppdatering nu när jag fått snurr på OPNsense, har beställt en liten router-PC eller vad man ska kalla det. 4x2.5 GB nic. Anledningen till att jag vill köra den på separat hårdvara är för att jag i nuläget inte kan stänga ner min host för underhåll då jag sänker nätet i samma veva.

Har planer på att rackmontera hösten framöver i stället och eftersom bl.a. det kräver längre nertid vid bygget så vill jag inte i samma veva att nätet ligger nere.

Nästa projekt efter det sen är att införskaffa lite accesspunkter från Ubiquiti så jag kan separera IoT, Gäster och klienter (mobiler osv) i olika vlan. Har fått ordning på vlan i OPNsense men nu återstår accesspunkter innan jag kan skifta över till det.

DanielO Jag tycker det är väldigt intressant det du skriver om att du vill köpa in ubiquiti’s dream machine för att lösa segmentering med VLAN. Just deras lösningar är svindyra som du säger, men man får mycket för pengarna.
        Men många av dagens nätverks enheter börjar köra med VLAN support, jag köpte till exempel en TP-Link switch på Kjell för 699 som gjorde att jag kunde sätta upp subnät där med VLAN.
        För själva router/brandväggs delen så har jag en VM på mitt Proxmox kluster med pfSense installerat och dedikerar 1 port på en av mina servrar till detta och är då kopplat till WAN porten från fiberkonvertern.
        Jag har Unifi prylar (USG, switch och AP) på mitt ”vanliga” nät för typ TV, mobil och gäst nät, resten ligger på det nya och är segmenterat liknande det du beskriver fast jag delar upp varje komponent för varje system också, typ att databaser och front end system inte ligger tillsammans utan är där brandväggsregler för den kommunikationen. 😛
        Ganska overkill på ett hemma nätverk, men kul att lära sig! 😉

En summering är att det finns billigare lösningar om man är villigt att testa och lära dig lite nytt. 😛

NiPoD låter som en overkill setup för hemmet men jag gillar! Anledningen till en sån här lösning är ju säkerheten och den bör man ju rimligtvis vilja bygga in så mycket som möjligt.

Jag kör min OPNsense på samma sätt som du på servern i en VM. Dream Machine verkar flådig men alldeles för dyr för att kunna motivera inköpet. Jag kommer bara köpa AP av Unifi-modell, sen kör jag controllern i Docker.

Har beställt en NUC-liknande liten dator för att köra OPNsense på egen hårdvara, just för att slippa fimpa nätet när jag startar om hösten eller vad det nu kan tänkas vara för underhåll.

Edit: Kan tillägga att jag i garderoben där mitt skåp står har jag 24 portars Netgear switch som jag köpte billigt för nåt sedan begagnat. 24 Gigabit-portar som jag kan dedikera till olika vla. Bara accesspunkter som saknas 🙂

DanielO Hehe ja det är en extrem overkill, skapar också en del extra arbete såklart med portöppningar m.m 😛

Du har ingen fundering på att börja med kubernetes eller så hemma? 🙂

NiPoD nej, jag kör Docker till de flesta av mina tjänster. Kubernetes verkar skoj men har inte fått tummen ur och börja kika på det dessvärre.
              Jag tänker mig att Docker klarar allt jag vill, plus att jag är för dålig på vad skillnaden är mellan de två teknologierna.
              Kör du Kubernetes? Vad skiljer sig i så fall på den lösningen jämfört med om du hade kört Docker i stället?

Jag har en Intel NUC med Celeron CPU, 8GB RAM och 128GB SSD. Kör den med Proxmox där jag har 2 VMs.
              Den ena VM kör Home Assistant OS och den andra Ubuntu. i Ubuntu kör jag SABnzbd, Radarr, Sonarr och Bazarr. NUC:en är lite för klen för Plex transcoding så. Plex kör jag på min Mac Mini M2.
              Har även en Raspberry Pi 3b+ som jag kör Homer Dashboard på i Docker.

I NUC:en sitter en Sonoff ZBDongle-P, Aeotec Z-Stick Gen 5 och en Asus BT500-dongle, som alla har passthrough till Home Assistant.

3 månader senare

Uppdaterar här efter att elpriserna gjort sitt intåg här också. Visst, de har funnits med tidigare också men nu har jag timpris också.

Servern som jag skrev om ovan har snittat runt 65w vilket blir ca 1,5 kWh per dag och det är lite för svettigt för mig. I stället har jag nu köpt en mindre HP EliteDesk 800 G3 Mini med en i5 6500T, 64 GB ram (beställde 32 GB från Amazon men fick 80 GB i stället) och en 1 TB NVME-disk.

Den servern kör nu i stället allt förutom NAS, och servern snittar 28w i stället, så med den förändringen har jag kapat ca 300-350 kWh per år bara på en server. Sjukt men kul med sån skillnad 🙂

NASen blir en egenbyggd variant i stället då jag inte kunnat hitta det jag vill ha riktigt. Den skriver jag mer om i separat tråd framåt när jag kommit på banan, men det blir något som inte alla andra kör åtminstone 🙂

2 månader senare

Och en ny uppdatering igen. Nu har jag precis skiftat över till en HP Elitedesk 800 G3 SFF i stället, dels pga. kylning men även för att kunna få in mina NAS-diskar i servern i sig i stället för en USB-docka bredvid. Den ska även väggmonsteras, har skrivit ut fästen för det men inte fått tummen ur att skruva upp den på väggen än bara.

Tanken är att köpa en separat NAS framöver också för att kunna separera den från min server och göra mig av med behovet av att servern lever för att komma åt mina backuper (jättedumt, jag vet).

Brandväggen (Hunsn RJ26) ska väggmonteras men den är specialare så där har jag fått designa ett eget väggfäste som printas ut just nu. Kommer lägga upp den på Printables när jag väl fått det att fungera som tänkt.