Jag kikar väldigt mycket på YouTube och har mina favoritkanaler som de flesta andra. Det är dock inte Mr Beast eller Skibidi Toilet som hägrar, utan snarare Techno Tim och EvyerthingSmartHome (Lewis) som lockar mig mycket.
En typ av video som jag verkligen gillar är när de (och andra) går igenom vad de kör för något i sin hemmaserver, så det tänkte jag presentera här i denna tråden. Hoppas det är intressant för någon åtminstone 🙂
Från början när jag kom in i den här världen började jag på en Raspberry Pi 3 som sedan blev en Raspberry Pi 4 i stället, för att köra Home Assistant. Problemet var bara att jag fortsatte hitta en massa bra tjänster som jag ville ha i gång så jag tog tag i mitt liv och bytte ut paj-datorerna till en server i stället.
Hårdvaran hade jag liggande mestadels, har bara köpt till nån minnessticka och ett chassi, men allt annat hade jag liggande (moderkort, diskar, CPU osv).
Specen på min server ser ut så här
- Intel Core i7-6700 (4c, 8t)
- 40 GB RAM
- 1 GBit NIC och ett 2.5 GBit NIC
- 1x NVME 1 TB
- 2x 4 TB HDD 7200 RPM
- 1x 3 TB HDD 7200 RPM
På servern kör jag Proxmox i botten för att kunna köra ett gäng virtuella maskiner. Anledningen till Proxmox för min del är dels att den rekommenderas överallt inom communityn, så jag ville testa vad det går för. Förutom det så valde jag t.ex. bort att köra Windows Hyper-V på en Windows Server xx Core av den enkla anledningen att jag vill slippa starta om hosten i tid och otid pga. Windows Updates.
Mina virtuella maskiner är fördelade enligt nedan:
En Docker-host (mer om den nedan)
En VM för Home Assistant
En VM för TrueNas - Därav de stora diskarna som jag matat in i servern.
En VM för OPNsense (brandvägg) - Denna server har nu ersatt min gamla TP-link Mesh-lösning, eller åtminstone på routersidan. Jag har kvar dem som AP´s men överväger ett byte till Ubiquiti Unifi-prylar framöver i stället.
En VM för Plex Media Server
Docker-hosten kör följande containers:
Grafana - Visualiseringar för den information som hämtas in genom TeslaMate
TeslaMate - Samlar in information från bilen så jag kan följa upp körningar, laddningar, körsträcka, uppdateringar och mycket annat. Sjukt mycket information finns tillgängligt, perfekt för en nörd med andra ord.
Pi-hole - Ad-blocker
Homepage - Nytt tillskott efter att ha sett den via Techno Tim. Dashboard där jag samlar sjysst information om mina tjänster som körs, tillsammans med genvägar till dem.
Portainer - Enkelt sätt att hantera sina containers
Uptime-kuma - Övervakar mina containers. Larmar mig i telefonen via PusHBullet om någon container stannar.
Watchtower - Uppdaterar mina containers med senaste versionen av containern.
PostGre SQL - Används som databas för TeslaMate
Som jag nämnde med t.ex. OPNsense så är den väldigt ny i min miljö så jag har inte riktigt lärt mig den ännu. Jag velar dock fram och tillbaka kring om jag ska ersätta den med Unify-prylar i stället. Det jag tittar på då är ev. Dream Machine Pro, ett par PoE-switchar och 2-3 AP´s. Det som stoppar upp detta är prisbilden på allt som behöver köpas.
Huvudanledningen till att jag vill ha så pass avancerade prylar är för att kunna separera mina IoT-enheter i ett VLan som inte kommer åt "huvud-VLan" där jag bl.a. samlar klienterna.
Mina containrar deployas via Docker-Compose vilket gör det möjligt för mig att enkelt uppdatera koden och lägga in nya tjänster eller göra förändringar på befintliga tjänster som redan körs. Kör du Docker, men detta är nytt? Kolla in Docker-Compose och du kommer inse att det är ett mycket trevligt sätt att sköta om miljön på.
Det blev ett långt inlägg, men hoppas det är av intresse för någon åtminstone 🙂