Jag har tröttnat på hög energiförbrukning på min tidigare server här hemma så håller på och bygger om lite till mindre prylar. En sak som jag inte få plats med i min nya lilla HP Elitedesk Pro är NAS så där tänkte jag testa att köra en Raspberry Pi 5 i stället med OpenMediaVault.

Problemet i det hela är att det verkar inte finnas något att köpa som jag vill ha, så jag har i stället lagt lite tid på att designa mitt eget case (tog en färdig design för en ZimaBoard och skrotade allt förutom HDD-hållaren) för ändamålet. Utskriften är nu ordnad och jag har fått i mina "threaded inserts" så att jag kan skruva fast komponenterna och panelerna i stomme, men jag väntar fortfarande på ett gäng standoffs (distanser) för att kunna få ihop allt, plus strömaadaptern för att kunna använda grejerna.

Har än så länge designat allt förutom baksidan för där vet jag inte ännu hur porten för ström kommer hamna. Den designar jag sist av allt när jag ser att allt annat fungerar som tänkt.

Komponenter som används: Raspberry Pi 5, Geekworm X1009 Sata Board och två 8TB HDD.

Och nu spårade det ur lite till 🙂
Har funderat på om jag verkligen vill använda SD-kort för att köra OS och OpenMediavault. Svaret på den frågan blev nej, så jag har beställt en "hat" med två pcie-anslutningar, och en extra "hat" för NVME-anslutning.

Så snart de delarna är hemma kan jag bygga ihop allt och förhoppningsvis köra en pålitlig egenbyggd NAS, med låg energiförbrukning som grädde på moset.

Har fått hem min Raspberry Pi 5 8 GB och SATA controller som kommer utgöra basen i NASen.

Har bara hunnit göra lite snabba tester ännu men prestandan är precis vad jag hoppats på än så länge. Har en NVME-hatt och en dubbel pcie-hatt på G också för att slippa SD-kort.

Standoffs och NVME-hatten bör komma ikväll, PCIE-hatten är oklart just nu men hoppas på snar leverans så jag kan bygga ihop allt.

https://ibb.co/7zSxK9B][img]
https://ibb.co/Y2RMG18][img]

Projektet fortsätter, nu senast med att inse att alla hattar bygger för mycket på höjden för nuvarande design.
Snabbt fixat, så ökade jag på designen med 5cm på höjden, så nu ska allt få plats. Passade på att deisgna om front och sidor också.
Utskrift av de tre nya sidorna har påbörjats under lunchen, så den är väl klar nån gång i helgen.

5 dagar senare

NASen är livs levande! Väntar på de sista skruvarna som kommer ikväll och en kraftigare strömadapter som borde komma imorgon. Den jag köpte på 12v 5A klarade inte att driva alla hattar osv. plus 2st 3.5"-diskar så nytt försök med 12v 7A i stället 🙂

Har kopierat över allt nu så får jag bara skapa om allt med dubbla diskar när jag får hem de sista delarna. Sen ska projektet nog kunna klassas som färdigt!

De delar jag använder är dessa;

• Raspberry Pi 5 8 GB
  • Geekworm X1009 Sata controller
  • Geekworm X1001 NVME controller
  • HatBRICK! Commander PCIe-switch (2 PCIe)
  • Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 250GB

Slänger upp bilder så fort jag fått ihop allt i slutändan 🙂

7 dagar senare

Färdig!

NASen är nu igång precis så som jag tänkt mig, och inkapslad så när som på baksidan och fläkten som saknas i "taket".
Jag fick problem med min SATA-controller som slog ifrån så fort jag anslöt fler än en HDD. Mail till supporten och svaret blev att jag var tvungen att löda om en resistor. Okej, inget optimalt eller ens vettigt svar i mitt tycke men jag följde instruktionerna jag fick och sen funkade det fint med 2 HDD. Äntligen!

Sidorna reste sig av någon anledning vid utskriften så det ser rätt fult ut på sidorna baktill, plus att skruvarna jag har för att fästa diskarna är för feta så sidan buktar ut av dem också, men det kan jag leva med när den ska stå i en mörk garderob ändå 🙂

en månad senare

Tycker det är ett grymt snyggt bygge för att stuva undan i en garderob.
Min HP Microserver har nog tuffat på som NAS utan någon större hick-up i 12-13 år, men är slö. Så ska nog ge mig på att bygga någonting dylikt 🙂

Tack. Jag har dock skrotat det redan och sålt av det mesta av grejerna 🙂

Hårdvarumässigt var det lugnt men jag ville kräkas på mjukvaran jag använde (Openmediavault) så jag gick tillbaka till TrueNas istället på en HP Elitedesk 800 G3.

Eventuellt köper jag en 2bay "färdig" nas längre fram för att kunna separera NASen från mina virtuella maskiner.

DanielO Vad är det för "färdiga" NAS som gäller idag?
    Fortfarande Synology som ligger i framkant, eller finns det andra tillverkare?

DanielO Den verkar prisvärd 🙂

Min gamla relik är förbaskat slö, men har nog varit mer tillförlitlig än något annat här hemma.
      Max ECC-ram, moddad BIOS för att nyttja fler diskar än den är gjord för och väldigt låg strömförbrukning för att vara så gammal. Meeen, ugh - klockorna stannar, så långsam är den.
      Den får nog pensioneras likt ett 8-bits NES och bara dammas av när man vill vara nostalgisk en kvart innan man inser att allt inte var bättre förr 😉

Driftledare Man ska inte döma ut de gamla prylarna, de har mycket nytta kvar i sig 🙂
        Just nu kör jag en Elitedesk 800 G3 SFF som server, men den kör ju en gammal i5-6500 och funkar utmärkt till det jag behöver den till.

SmåPCs finkar skitfint, bl.a. som NAS om man inte är rädd för att trixa lite grann själv 🙂