Jag har tröttnat på hög energiförbrukning på min tidigare server här hemma så håller på och bygger om lite till mindre prylar. En sak som jag inte få plats med i min nya lilla HP Elitedesk Pro är NAS så där tänkte jag testa att köra en Raspberry Pi 5 i stället med OpenMediaVault.
Problemet i det hela är att det verkar inte finnas något att köpa som jag vill ha, så jag har i stället lagt lite tid på att designa mitt eget case (tog en färdig design för en ZimaBoard och skrotade allt förutom HDD-hållaren) för ändamålet. Utskriften är nu ordnad och jag har fått i mina "threaded inserts" så att jag kan skruva fast komponenterna och panelerna i stomme, men jag väntar fortfarande på ett gäng standoffs (distanser) för att kunna få ihop allt, plus strömaadaptern för att kunna använda grejerna.
Har än så länge designat allt förutom baksidan för där vet jag inte ännu hur porten för ström kommer hamna. Den designar jag sist av allt när jag ser att allt annat fungerar som tänkt.
Komponenter som används: Raspberry Pi 5, Geekworm X1009 Sata Board och två 8TB HDD.