Kul forum! här kommer ett inspirationsprojekt eller om ni har vett så håller ni er borta.
Raspberry pi modell 3, relän som har jumperskild dragspänning på optokopplarna, fick lära mig den hårda vägen behovet av extern 5v trafo när man börjar överbelasta 3.3v utgångarna på pi'n. 12v trafo till magnetventiler och vattenpump. värmeslingor och värmefläkt kommer läggas in senare. Har lyckats få in fler än en l2c kapacitiv jordfuktsensor på samma port så har möjlighet att mäta 8 punkter om jag kommer ihåg rätt.
Projektet är kodat i python med Flask som ramverk för webben.
Projektets syfte är att bevattna mitt växthus som ligger ovan odlingsgränsen i stugan till sommaren där jag inte har tillgång att vattna själv under hela sommaren och jag blev fattig av att bara titta på gardenas skit, så jag tänkte jag styr ihop en egen. Har elektriker bakgrund och har pulat med kod sen jag var liten (chatgpt är nöten när man har grunder).
Det är långt ifrån klart men so far har jag:
Möjlighet att slå till och från alla relän separat/tillsammans plus det jag är mest nöjd över, min SSE eventsource realtidsuppdatering ifall någon annan än jag slår till ett relä.
Möjlighet att slå till en separat pythonthread som styr den automatiska bevattningen, har redan glömt bort hur jag lyckades så blir att skalla mig igenom problemet igen när jag ska knyta ihop det med mitt yr.no api
Api ska kalkylera hur mycket vatten det beräknas komma under dagen för att kunna frysa dagens automation ifall behovet inte finns (utanför växthuset i plantlådor dvs, det har inte tänkt å regna inne i mitt växthus).
Jag gjorde det roliga och fick det å funka sen la jag det på hyllan som allt annat i livet. Kommande funktioner är återställning vid strömavbrott, molntjänst till statisk server eller fixa statiskt ip från telia så servern kan stå i stugan utan att behöva nojja över att den byter ip.
tjing!