Hej,
Önskar tips från någon insatt person!
Jag har stora delar av huset automatiserat med fokus på HomeKit. Använder HomePod och AppleTV som grund men har också en IKEA gateway parallellt. Det är allt från belysning (blandade tillverkare som IKEA, Nanoleaf etc) till lås, bevattning, rörelsesensorer, kameror, termometrar, brandvarnare etc. Nu håller bygger jag en separat byggnad där jag drar helt ny el och kan styra och ställa lite som jag vill. Jag tänker ha lite olika Nanoleaf armaturer (som har inbyggt HomeKit stöd) men behöver lite ledlister i bastun och i små spottar i fönstersmygar (lågenergi 12/24V). Dom hittar man inte så enkelt med native HomeKit stöd. Jag har för dom som plan att flytta smartness till elskåpet och sätta inbyggnads-switchar där som har HomeKit stöd. Jag letar med ljus och lykta efter några device som gör att jag slipper köpa en Matter brygga också. Jag är ingen fena på alla protokoll och vill gärna hålla det så enkelt som möjligt. Någon som vet något device som löser mitt problem? Jag var inne på Sonoff MINIR4M eller liknande men jag tror att dom kräver en Matter brygga.
Någon som är fena på detta och kan tipsa? Jag har elektriker som gör själva installationen.
PS. En reservplan jag tänkte på var att använda IKEAs styrdon (eftersom det är 24V) och koppla in de speciella armaturerna via den istället. Kanske inte går? DS
Tack på förhand.
Daniel