När jag skulle sova så funderade jag på när/hur/var jag kom i kontakt med hemautomation för första gången. Kan inte svära på det, men jag tror det var när jag fick för mig att ta automatisk backup på foton från telefonen varje gång jag kom hem. Det här var före Google Photos och Dropbox slog igenom stort med den funktionen.
Det måste ha varit runt 2011-2012 någon gång. Jag minns att jag hade en Android-telefon och en liten Ubuntu-server hemma. Idén var att så fort jag anslöt till mitt hemma-WiFi skulle telefonen automatiskt börja synka över alla nya bilder till servern.
Det var inte direkt "plug-and-play" på den tiden. Jag fick sätta upp en SSH-server, konfigurera rsync, och hitta en app på telefonen som kunde hantera synkroniseringen. Tror jag använde FolderSync eller något liknande. Det krävde en del pill, men känslan när det väl fungerade var fantastisk!
När jag tänker tillbaka inser jag att detta projekt, trots att det var ganska basic jämfört med dagens smarta hem-lösningar, verkligen tände gnistan för mitt intresse i hemautomation. Det visade mig potentialen i att låta tekniken jobba för mig i bakgrunden och göra vardagliga sysslor enklare.